GAmbar Karton kt bwh


bintang kelip2


28 April 2010

Kisah Rabi'atul Adawiyah

"Bismillahi rahmani rahim"

Jom kita baca kisah di bawah ini.

Rabi'atul Adawiyah: Kisah-kisah teladan

Rabi'atul Adawiyah merupakan salah seorang srikandi
agung dalam Islam. Beliau terkenal dengan sifat wara'
dan sentiasa menjadi rujukan golongan cerdik pandai
kerana beliau tidak pernah kehabisan hujjah.

Ikutilah antara kisah-kisah teladan tentang beliau..


KISAH 1:

Suatu malam yang sunyi sepi, di kala masyarakat sedang khusyuk tidur, seorang pencuri telah menceroboh masuk ke dalam pondok Rabi'atul Adawiyah. Namun setelah menyelongkar sekeliling berkali-kali, dia tidak menemui sebarang benda berharga kecuali sebuah kendi untuk kegunaan berwuduk, itupun telah buruk. Lantas si
pencuri tergesa-gesa untuk keluar dari pondok
tersebut.

Tiba-tiba Rabi'atul Adawiyah menegur si pencuri
tersebut, "Hei, jangan keluar sebelum kamu mengambil
sesuatu dari rumahku ini."

Si pencuri tersebut terperanjat kerana dia menyangka
tiada penghuni di pondok tersebut. Dia juga berasa
hairan kerana baru kini dia menemui tuan rumah yang
begitu baik hati seperti Rabi'tul Adawiyah.
Kebiasaannya tuan rumah pasti akan menjerit meminta
tolong apabila ada pencuri memasuki rumahnya, namun
lain pula yang berlaku.

"Sila ambil sesuatu." kata Rabiatul Adawiyah lagi
kepada pencuri tersebut.

"Tiada apa-apa yang boleh aku ambil daripada rumah mu
ini." kata si pencuri berterus-terang.

"Ambillah itu!" kata Rabi'atul Adawiyah sambil
menunjuk pada kendi yang buruk tadi.

"Ini hanyalah sebuah kendi buruk yang tidak berharga."
Jawab si pencuri.

"Ambil kendi itu dan bawa ke bilik air. Kemudian kamu
ambil wudhu' menggunakan kendi itu. Selepas itu
solatlah 2 rakaat. Dengan demikian, engkau telah
mengambil sesuatu yang sangat berharga daripada pondok
burukku ini." Balas Rabi'tul Adawiyah.

Mendengar kata-kata itu, si pencuri tadi berasa
gementar. Hatinya yang selama ini keras, menjadi
lembut seperti terpukau dengan kata-kata Rabi'tul
Adawiyah itu. Lantas si pencuri mencapai kendi buruk
itu dan dibawa ke bilik air, lalu berwudhu'
menggunakannya.. Kemudian dia menunaikan solat 2
rakaat. Ternyata dia merasakan suatu kemanisan dan
kelazatan dalam jiwanya yang tak pernah dirasa sebelum
ini.

Rabi'atul Adawiyah lantas berdoa, "Ya Allah, pencuri
ini telah menceroboh masuk ke rumahku. Akan tetapi dia
tidak menemui sebarang benda berharga untuk dicuri.
Kemudian aku suruh dia berdiri dihadapan-Mu. Oleh itu
janganlah Engkau halang dia daripada memperolehi
nikmat dan rahmat-Mu."



KISAH 2 :

Pada suatu hari, sekumpulan golongan cerdik pandai
telah datang ke rumah Rabi'atul Adawiyah. Tujuan
mereka tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menguji
beliau dengan pelbagai persoalan. Malah mereka telah
bersedia dengan satu persoalan yang menarik. Mereka
menaruh keyakinan yang tinggi, kerana selama ini
Rabi'atul Adawiyah tidak pernah ketandusan hujah.

"Wahai Rabi'atul Adawiyah, semua bentuk kebajikan
yang tinggi-tinggi telah dianugerahkan oleh Allah
kepada kaum lelaki, namun tidak kepada kaum wanita."
Ketua rombongan itu memulakan bicara.

"Buktinya?" Balas Rabi'atul Adawiyah.

"Buktinya ialah, mahkota kenabian dan Rasul telah
dianugerahkan kepada kaum lelaki.Malah mahkota
kebangsawanan juga dikurniakan kepada kaum lelaki.
Paling penting, tidak ada seorang wanita pun yang
telah diangkat menjadi Nabi atau Rasul, malah semuanya dari golongan lelaki." Jawab mereka pula dengan yakin.

"Memang betul pendapat tuan-tuan sekalian. Akan
tetapi harus diingat bahawa sejahat-jahat pangkat ada
pada kaum lelaki juga. Siapa yang mengagung-agungkan diri sendiri? Siapa yang begitu berani mendakwa dirinya sebagai Tuhan? Dan siapa pula yang berkata :
"Bukankah aku ni tuhanmu yang mulia?" Dengan tenang, Rabi'atul Adawiyah membalas hujah mereka sambil merujuk kepada Firaun dan Namrud.

Kemudian Rabi'atul Adawiyah menambah lagi, "Anggapan dan ucapan seperti itu tidak pernah keluar dari mulut seorang wanita. Malah semuanya ditimpakan kepada kaum lelaki."


KISAH 3 :

Suatu hari, Rabi'atul Adawiyah terlihat seseorang
sedang berjalan-jalan dengan kepalanya berbalut sambil menagih simpati daripada orang ramai. Kerana ingin tahu sebabnya orang itu berbuat demikian, Rabi'atul Adawiyah bertanya, "Wahai hamba Allah! Mengapa engkau membalut kepalamu sebegini rupa?"

"Kepalaku sakit." Jawab orang itu dengan ringkas.

"Sudah berapa lama?" Tanya Rabi'atul Adawiyah lagi.

"Sudah sekian hari." Jawabnya dengan tenang.

Lantas Rabi'atul Adawiyah bertanya lagi,"Berapa
usiamu sekarang?"

Orang itu menjawab,"Sudah 30 tahun"

"Bagaimana keadaanmu selama 30 tahun itu?" Tanya
beliau lagi.

"Alhamdulillah, sihat-sihat saja." Jawabnya.

"Apakah kamu memasang sebarang tanda di badanmu
bahawa kamu sihat selama ini?" Tanya Rabi'atul
Adawiyah.

"Tidak." Jawab orang itu ragu-ragu.

"Masya Allah, selama 30 tahun Allah telah menyihatkan
tubuh badanmu, tetapi kamu langsung tidak memasang
sebarang tanda bagi menunjukkan kamu sihat sebagai
tanda bersyukur kepada Allah. Jika sebaliknya, pasti
manusia akan bertanya kepada kamu sebabnya kamu sangat gembira. Apabila mereka mengetahui nikmat Allah kepadamu, diharapkan mereka akan bersyukur dan memuji Allah." Jelas Rabi'atul Adawiyah.

"Akan tetapi, kini apabila kamu mendapat sakit
sedikit, kamu balut kepalamu dan kemudian pergi ke
sana sini bagi menunjukkan sakitmu dan kekasaran Allah terhadapmu kepada orang ramai, Mengapa kamu berbuat hina seperti itu?" Sambung Rabi'atul Adawiyah lagi.

Orang yang berbalut kepalanya itu hanya diam seribu
bahasa dan tertunduk malu denga perlakuannya. Kemudian dia beredar meninggalkan Rabi'atul Adawiyah dengan perasaan kesal dan insaf.

16 April 2010

Awek Bola...

Bismillahirrahmanirrahim


Salam semua sahabat...lame xupdate blog nie..xsempat kot.entah la..tengok time free jer..tapi time free memang banyak..hihihi...

Hari nie saya xtaw nak citer ape..cuma nak citer pasal awek bola saya...die sempat menjayakn kejayaan pada pasukan kami PMRAS FC.

Saya xde niat pun nk adjust awek nie..tp da lame time men bola xde awek..tgk kwn2 bwk awek dorg..kte tgk jela..hihihi...

Nak layan awek dorg..kng xpasal2 len lak jdiknyer...xpela..tggu la turn gua lak...hahahaha..

Berbalik pasal adjust 2...kebetulan balik kaherah ari 2...sebab terjemah surat pengesahan pengajian untuk mintak borang zakat.Gua ajakla kawan baik gua Ustaz Nasir At-Tontowi n Ustaz Azizi Al-Qohiri jalan2 kat City Centra n City Star.

Lepas Insya' kami gerak dengan taxi ke detinasi yang pertama iaitu City Centra.Kawan Gua cakap kt sana banyak je awek yang best2...Die pun de dapat kt sana jgk.

Gua dengan hati yang membara terus menahan taxi...dengan menggunakan kepandaian yang tidak pandai...menyuruh arab yang bawak taxi 2 membawa kami ke destinasi yang pertama...nasek bek arab 2 faham..hahaha...lawak tol la time 2..hihi

Sampai kat sana...Ustaz Nasir At Tontowi cakap dalam loghat klate bercampur luarnyer.."Kawe maghi gn sek2(kwn2) nie bwoh cnie ler.Kawe maghi doh..tp xingat kt mne.."

Adoi Ustaz Nasir...macam2..kakakaka...pas 2 kteorg turun r kt bwh 2...usha2...xde y b'kenan di hati...Gua rse hampe pun de..hampeh pun de..hahaha

Tapi destinasi y kedua kne g jgk..hahaha...Ustaz Azizi Al-qohiri bg cdgn suh usha kt sne..Gua ikot jer..nk ke sne dkt je..arab 2 ckp lps 2 block korg sampai ler..hihihi..(gua tjemah lbh krg).

Kteorg tahan taxi n nk sampai kt sne 2 b'peluh jgk lau jln kaki..hahaha...ape la arab 2...nasek bek xjln kaki..

Sampai kat sne...gua n ustaz2 nie usha tmpat2 y mne menarik perhatian....cm unit HISBAH lak..tp smpat jmpe la budak2 y degil...pape pun doa dlm ati suh allah jga keselamatan dorg...

Sampai kat tempat 2...Ustaz Azizi Al-Qohiri mengeyitkan matanye kat gua.."Dmo tgk 2...body lawa...slim woo..kulit cntik...tp yang nie jnis 'B' .dmo minat jnis 'A' ko 'B'?"kata Ustaz Azizi Al-Qohiri gn kalam muqodimahnyer.

"Kwe beyeh jer(ckp luar la plok)aslkn sdap tgk..."Gua pening2 gak nk plih..Ustaz Nasir At-Tontowi senyum jer..da mmg jenis die senyum...Tp dalam diam die ckp jgk..hahahaha..

"molek 2..lawa benar la.."hihihi..sedap dgr die ckp..tp kteorg da biase da...aku usha lg awek len...tgk2...ermm..kte cri lubuk len plak ea....

Dalam perjalan gua nk g crik lubuk len..dok pk2 psal awek 2..huhuhuhu....lawa woo..bkn sng nk dpt..cri punya crik..letih kaki gua n ustaz2 nie..hihihi...lepas 2...

"Jom g tackle awek td r.."Gua pggl dorg g tmpt td...

So,gua gn telik punya tilek blik..biar r da tilek brape kli da..hahaha..."ok...kwe angkat...."

So dapat la awek time men bola..hihihi...Nie awek gua... ---> eh slp..kt bwh laa..









Bincang2 kepuasan hati..hihihi



Ok lah kawan2 semua..gua xde modal nk update blog nie..pic y pun awl thn bru nie...dlm musim sejuk...sje cri boot bola..sbb xpena ade..men pun boot kwn y kwn punya..pe lg..dpt duit crik la boot sdri..hihihi...

Lenkli sy citer psal len lak ea..n lau de pape y perlu d kongsi kn..insyallah..sy akn sent kt offline msj kt YM..

Jom selawat N zikir sama2... "Allahumasoli ala saiyyidina muhammad wa ala alihi wasohbihi wasalam" "Subhanallah waalhamdulillah wa ilahaillah wa allahu akhbar"

Salam ceria dan senyum sokmo deh... (^0^)




Kisah Rabi'atul Adawiyah

"Bismillahi rahmani rahim"

Jom kita baca kisah di bawah ini.

Rabi'atul Adawiyah: Kisah-kisah teladan

Rabi'atul Adawiyah merupakan salah seorang srikandi
agung dalam Islam. Beliau terkenal dengan sifat wara'
dan sentiasa menjadi rujukan golongan cerdik pandai
kerana beliau tidak pernah kehabisan hujjah.

Ikutilah antara kisah-kisah teladan tentang beliau..


KISAH 1:

Suatu malam yang sunyi sepi, di kala masyarakat sedang khusyuk tidur, seorang pencuri telah menceroboh masuk ke dalam pondok Rabi'atul Adawiyah. Namun setelah menyelongkar sekeliling berkali-kali, dia tidak menemui sebarang benda berharga kecuali sebuah kendi untuk kegunaan berwuduk, itupun telah buruk. Lantas si
pencuri tergesa-gesa untuk keluar dari pondok
tersebut.

Tiba-tiba Rabi'atul Adawiyah menegur si pencuri
tersebut, "Hei, jangan keluar sebelum kamu mengambil
sesuatu dari rumahku ini."

Si pencuri tersebut terperanjat kerana dia menyangka
tiada penghuni di pondok tersebut. Dia juga berasa
hairan kerana baru kini dia menemui tuan rumah yang
begitu baik hati seperti Rabi'tul Adawiyah.
Kebiasaannya tuan rumah pasti akan menjerit meminta
tolong apabila ada pencuri memasuki rumahnya, namun
lain pula yang berlaku.

"Sila ambil sesuatu." kata Rabiatul Adawiyah lagi
kepada pencuri tersebut.

"Tiada apa-apa yang boleh aku ambil daripada rumah mu
ini." kata si pencuri berterus-terang.

"Ambillah itu!" kata Rabi'atul Adawiyah sambil
menunjuk pada kendi yang buruk tadi.

"Ini hanyalah sebuah kendi buruk yang tidak berharga."
Jawab si pencuri.

"Ambil kendi itu dan bawa ke bilik air. Kemudian kamu
ambil wudhu' menggunakan kendi itu. Selepas itu
solatlah 2 rakaat. Dengan demikian, engkau telah
mengambil sesuatu yang sangat berharga daripada pondok
burukku ini." Balas Rabi'tul Adawiyah.

Mendengar kata-kata itu, si pencuri tadi berasa
gementar. Hatinya yang selama ini keras, menjadi
lembut seperti terpukau dengan kata-kata Rabi'tul
Adawiyah itu. Lantas si pencuri mencapai kendi buruk
itu dan dibawa ke bilik air, lalu berwudhu'
menggunakannya.. Kemudian dia menunaikan solat 2
rakaat. Ternyata dia merasakan suatu kemanisan dan
kelazatan dalam jiwanya yang tak pernah dirasa sebelum
ini.

Rabi'atul Adawiyah lantas berdoa, "Ya Allah, pencuri
ini telah menceroboh masuk ke rumahku. Akan tetapi dia
tidak menemui sebarang benda berharga untuk dicuri.
Kemudian aku suruh dia berdiri dihadapan-Mu. Oleh itu
janganlah Engkau halang dia daripada memperolehi
nikmat dan rahmat-Mu."



KISAH 2 :

Pada suatu hari, sekumpulan golongan cerdik pandai
telah datang ke rumah Rabi'atul Adawiyah. Tujuan
mereka tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menguji
beliau dengan pelbagai persoalan. Malah mereka telah
bersedia dengan satu persoalan yang menarik. Mereka
menaruh keyakinan yang tinggi, kerana selama ini
Rabi'atul Adawiyah tidak pernah ketandusan hujah.

"Wahai Rabi'atul Adawiyah, semua bentuk kebajikan
yang tinggi-tinggi telah dianugerahkan oleh Allah
kepada kaum lelaki, namun tidak kepada kaum wanita."
Ketua rombongan itu memulakan bicara.

"Buktinya?" Balas Rabi'atul Adawiyah.

"Buktinya ialah, mahkota kenabian dan Rasul telah
dianugerahkan kepada kaum lelaki.Malah mahkota
kebangsawanan juga dikurniakan kepada kaum lelaki.
Paling penting, tidak ada seorang wanita pun yang
telah diangkat menjadi Nabi atau Rasul, malah semuanya dari golongan lelaki." Jawab mereka pula dengan yakin.

"Memang betul pendapat tuan-tuan sekalian. Akan
tetapi harus diingat bahawa sejahat-jahat pangkat ada
pada kaum lelaki juga. Siapa yang mengagung-agungkan diri sendiri? Siapa yang begitu berani mendakwa dirinya sebagai Tuhan? Dan siapa pula yang berkata :
"Bukankah aku ni tuhanmu yang mulia?" Dengan tenang, Rabi'atul Adawiyah membalas hujah mereka sambil merujuk kepada Firaun dan Namrud.

Kemudian Rabi'atul Adawiyah menambah lagi, "Anggapan dan ucapan seperti itu tidak pernah keluar dari mulut seorang wanita. Malah semuanya ditimpakan kepada kaum lelaki."


KISAH 3 :

Suatu hari, Rabi'atul Adawiyah terlihat seseorang
sedang berjalan-jalan dengan kepalanya berbalut sambil menagih simpati daripada orang ramai. Kerana ingin tahu sebabnya orang itu berbuat demikian, Rabi'atul Adawiyah bertanya, "Wahai hamba Allah! Mengapa engkau membalut kepalamu sebegini rupa?"

"Kepalaku sakit." Jawab orang itu dengan ringkas.

"Sudah berapa lama?" Tanya Rabi'atul Adawiyah lagi.

"Sudah sekian hari." Jawabnya dengan tenang.

Lantas Rabi'atul Adawiyah bertanya lagi,"Berapa
usiamu sekarang?"

Orang itu menjawab,"Sudah 30 tahun"

"Bagaimana keadaanmu selama 30 tahun itu?" Tanya
beliau lagi.

"Alhamdulillah, sihat-sihat saja." Jawabnya.

"Apakah kamu memasang sebarang tanda di badanmu
bahawa kamu sihat selama ini?" Tanya Rabi'atul
Adawiyah.

"Tidak." Jawab orang itu ragu-ragu.

"Masya Allah, selama 30 tahun Allah telah menyihatkan
tubuh badanmu, tetapi kamu langsung tidak memasang
sebarang tanda bagi menunjukkan kamu sihat sebagai
tanda bersyukur kepada Allah. Jika sebaliknya, pasti
manusia akan bertanya kepada kamu sebabnya kamu sangat gembira. Apabila mereka mengetahui nikmat Allah kepadamu, diharapkan mereka akan bersyukur dan memuji Allah." Jelas Rabi'atul Adawiyah.

"Akan tetapi, kini apabila kamu mendapat sakit
sedikit, kamu balut kepalamu dan kemudian pergi ke
sana sini bagi menunjukkan sakitmu dan kekasaran Allah terhadapmu kepada orang ramai, Mengapa kamu berbuat hina seperti itu?" Sambung Rabi'atul Adawiyah lagi.

Orang yang berbalut kepalanya itu hanya diam seribu
bahasa dan tertunduk malu denga perlakuannya. Kemudian dia beredar meninggalkan Rabi'atul Adawiyah dengan perasaan kesal dan insaf.

Awek Bola...

Bismillahirrahmanirrahim


Salam semua sahabat...lame xupdate blog nie..xsempat kot.entah la..tengok time free jer..tapi time free memang banyak..hihihi...

Hari nie saya xtaw nak citer ape..cuma nak citer pasal awek bola saya...die sempat menjayakn kejayaan pada pasukan kami PMRAS FC.

Saya xde niat pun nk adjust awek nie..tp da lame time men bola xde awek..tgk kwn2 bwk awek dorg..kte tgk jela..hihihi...

Nak layan awek dorg..kng xpasal2 len lak jdiknyer...xpela..tggu la turn gua lak...hahahaha..

Berbalik pasal adjust 2...kebetulan balik kaherah ari 2...sebab terjemah surat pengesahan pengajian untuk mintak borang zakat.Gua ajakla kawan baik gua Ustaz Nasir At-Tontowi n Ustaz Azizi Al-Qohiri jalan2 kat City Centra n City Star.

Lepas Insya' kami gerak dengan taxi ke detinasi yang pertama iaitu City Centra.Kawan Gua cakap kt sana banyak je awek yang best2...Die pun de dapat kt sana jgk.

Gua dengan hati yang membara terus menahan taxi...dengan menggunakan kepandaian yang tidak pandai...menyuruh arab yang bawak taxi 2 membawa kami ke destinasi yang pertama...nasek bek arab 2 faham..hahaha...lawak tol la time 2..hihi

Sampai kat sana...Ustaz Nasir At Tontowi cakap dalam loghat klate bercampur luarnyer.."Kawe maghi gn sek2(kwn2) nie bwoh cnie ler.Kawe maghi doh..tp xingat kt mne.."

Adoi Ustaz Nasir...macam2..kakakaka...pas 2 kteorg turun r kt bwh 2...usha2...xde y b'kenan di hati...Gua rse hampe pun de..hampeh pun de..hahaha

Tapi destinasi y kedua kne g jgk..hahaha...Ustaz Azizi Al-qohiri bg cdgn suh usha kt sne..Gua ikot jer..nk ke sne dkt je..arab 2 ckp lps 2 block korg sampai ler..hihihi..(gua tjemah lbh krg).

Kteorg tahan taxi n nk sampai kt sne 2 b'peluh jgk lau jln kaki..hahaha...ape la arab 2...nasek bek xjln kaki..

Sampai kat sne...gua n ustaz2 nie usha tmpat2 y mne menarik perhatian....cm unit HISBAH lak..tp smpat jmpe la budak2 y degil...pape pun doa dlm ati suh allah jga keselamatan dorg...

Sampai kat tempat 2...Ustaz Azizi Al-Qohiri mengeyitkan matanye kat gua.."Dmo tgk 2...body lawa...slim woo..kulit cntik...tp yang nie jnis 'B' .dmo minat jnis 'A' ko 'B'?"kata Ustaz Azizi Al-Qohiri gn kalam muqodimahnyer.

"Kwe beyeh jer(ckp luar la plok)aslkn sdap tgk..."Gua pening2 gak nk plih..Ustaz Nasir At-Tontowi senyum jer..da mmg jenis die senyum...Tp dalam diam die ckp jgk..hahahaha..

"molek 2..lawa benar la.."hihihi..sedap dgr die ckp..tp kteorg da biase da...aku usha lg awek len...tgk2...ermm..kte cri lubuk len plak ea....

Dalam perjalan gua nk g crik lubuk len..dok pk2 psal awek 2..huhuhuhu....lawa woo..bkn sng nk dpt..cri punya crik..letih kaki gua n ustaz2 nie..hihihi...lepas 2...

"Jom g tackle awek td r.."Gua pggl dorg g tmpt td...

So,gua gn telik punya tilek blik..biar r da tilek brape kli da..hahaha..."ok...kwe angkat...."

So dapat la awek time men bola..hihihi...Nie awek gua... ---> eh slp..kt bwh laa..









Bincang2 kepuasan hati..hihihi



Ok lah kawan2 semua..gua xde modal nk update blog nie..pic y pun awl thn bru nie...dlm musim sejuk...sje cri boot bola..sbb xpena ade..men pun boot kwn y kwn punya..pe lg..dpt duit crik la boot sdri..hihihi...

Lenkli sy citer psal len lak ea..n lau de pape y perlu d kongsi kn..insyallah..sy akn sent kt offline msj kt YM..

Jom selawat N zikir sama2... "Allahumasoli ala saiyyidina muhammad wa ala alihi wasohbihi wasalam" "Subhanallah waalhamdulillah wa ilahaillah wa allahu akhbar"

Salam ceria dan senyum sokmo deh... (^0^)